First Experiences with Robotic-Assisted Laparoscopic Cholecystectomies
Johannes Bodner, Thomas Schmid, Heinz Wykypiel, Ehud Bodner
- Year
- 2002
- Citations
- 4
Abstract
Summary: Background: The recent introduction of surgical robotic systems marks a new milestone in surgical medicine comparable to the laparoscopic approach in the late 1980s. At Innsbruck University Hospital we have been using the da Vinci™ robotic system (Intuitive Surgical, Mountain View, CA, USA) since June 2001. Our first general surgical experiences with this device and laparoscopic cholecystectomies are reported here.Methods: The da Vinci™ robot is a supervised on-line system in which the surgeon at a remote console controls the endoscopic instruments and a binocular 3-D videoscope via three robotic arms. A scrubbed ‘conventional’ team consisting of at least one surgeon and a nurse assists the procedure to change the robotic surgical instruments as well as to allow immediate conversion to a conventional laparoscopic or open procedure, if necessary. During the first 6 months, 25 cholecystectomies were performed using the da Vinci™ surgical robot.Results: Two out of 25 cholecystectomies had to be converted to conventional laparoscopy due to system break-down. Two intraoperative complications were managed successfully, and one redo-operation was necessary because of postoperative bleeding at a port site. Operating time was 100 (60 – 171) min with a duration of 52 (35 – 99) min for the robot-assisted act itself. Postoperative results and hospitalization times did not differ from conventional laparoscopic procedures.Conclusions: Laparoscopic cholecystectomy can be performed with the surgical robotic da Vinci™ system as safely as with the conventional laparoscopic approach. The longer operating time is mainly due to the learning curve and the time-consuming installation of the robot itself. Laparoscopic cholecystectomy is the ideal procedure for learning and teaching robot-assisted operations in general surgery. Although the present limitations of the system are evident (cumbersome equipment, lack of special instruments, only two working arms) we feel ready to perform more complex procedures in the near future. Zusammenfassung: Grundlagen: Operationsroboter stellen die innovativste, technische Weiterentwicklung der laparoskopischen Chirurgie seit dem Ende der 80er Jahre dar. Die Universitätsklinik Innsbruck verfügt seit Juni 2001 über den da Vinci™ Operationsroboter (Intuitive Surgical, Mountain View, CA). Wir berichten über unsere ersten Erfahrungen mit dem Roboter an Hand von 25 Cholezystektomien.Methodik: Beim da Vinci™ Operationsroboter steuert der Chirurg von einer Konsole aus, über drei Roboterarme eine 3-D-Kamera sowie spezielle laparoskopische Instrumente. Direkt beim Patienten befinden sich ein weiterer Chirurg und eine Instrumentenschwester, die das Auswechseln der Instrumente an den Roboterarmen übernehmen und jederzeit bereit sind, den Eingriff konventionell laparoskopisch oder offen weiterzuführen. In den ersten sechs Monaten wurden 25 Cholezystektomien mit dem da Vinci™ Operationsroboter durchgeführt.Ergebnisse: Zweimal mußte aufgrund eines technischen Gebrechens am Gerät auf das konventionelle laparoskopische Verfahren umgestiegen werden. Es traten zwei beherrschbare intraoperative Komplikationen auf. Eine Revision erfolgte aufgrund einer Blutung aus einer Trokareinstichstelle. Die mediane Operationszeit betrug 100 (60 – 171) min, wobei der eigentliche Roboterakt 52 (35 – 99) min dauerte. Die postoperativen Ergebnisse sowie die stationäre Aufenthaltsdauer unterscheiden sich nicht von denen konventionell laparoskopisch operierter Patienten.Schlußfolgerungen: Die laparoskopische Cholezystektomie kann mittels Operationsroboter ohne Qualitätsverlust durchgeführt werden. Die im Vergleich zur konventionellen laparoskopischen Cholezystektomie längere Operationszeit ist in erster Linie auf die „Aufrüstzeit” des Roboters zurückzuführen, der Eingriff selbst dauert mit einiger Erfahrung sogar kürzer. Die roboterassistierte Cholezystektomie stellt in der Allgemeinchirurgie die ideale Lehr- und Lernoperation für das Arbeiten
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