Robotically Enhanced Cardiac Surgery
Harald C. Ott, Johannes Bonatti, Ludwig Müller, Orest Chevtchik, Markus Riha, Thomas Schachner, M. Danzmeyr, Günther Laufer
- 发表年份
- 2002
- 引用次数
- 6
摘要
Summary: Background: The introduction of computer-enhanced instrumentation systems in cardiac surgery helped to overcome some of the limitations of conventional endoscopic instruments. With the aid of telemanipulation systems (so-called robots), totally endoscopic coronary artery bypass grafting (TECAB), closure of atrial septal defects and minimally invasive mitral valve repair have been performed successfully. Very precise intrathoracic operations including coronary artery bypass grafting on the beating heart through three or four intercostal ports have become reality.Methods: The current literature of this field was evaluated. After training in the laboratory, a robotic coronary artery surgery program was implemented at our department. Our first experience with this method is reported.Results: Robotically enhanced techniques are only suitable for selected patients without significant comorbidity. Operation times at present are longer than for conventional procedures and conversion to standard techniques due to technical or anatomical difficulties are frequently necessary. A robotic coronary artery surgery program was installed at our institution in April 2001. Using a stepwise approach, the first TECAB operation was performed successfully in October 2001.Conclusions: Learning curves seem to be steep and safe implementation of the program could be demonstrated. Zusammenfassung: Grundlagen: Mit der Einführung computergesteuerter Instrumentiersysteme konnten Schwierigkeiten überwunden werden, welche beim Versuch aufgetreten waren, konventionelle thorakoskopische Instrumente für endoskopische Herzoperationen anzuwenden. Mit Hilfe von Telemanipulationssystemen (sogenannten Robotern) wurden total endoskopische Bypaßoperationen (TECAB), Verschlüsse von Atriumseptumdefekten und minimal invasive Mitralklappenrekonstruktionen möglich. Hochpräzise intrathorakale Operationen inklusive Koronarchirurgie am schlagenden Herzen über drei bis vier interkostale Ports sind zur Realität geworden. Allerdings sind robotergestützte Techniken nur für ein selektiertes Krankengut ohne signifikante Komorbidität geeignet.Methodik: Die Literatur über roboterunterstützte Herzchirurgie der vergangenen Jahre wurde recherchiert und beurteilt. Nach Training an Kadaverorganen wurde an unserer Abteilung mit der Durchführung roboterunterstützter koronarer Bypaßoperationen begonnen. Unsere ersten Erfahrungen mit dieser Methode werden hier berichtet.Ergebnisse: Die Operationszeiten sind derzeit länger als bei konventionellen Eingriffen, Konversionen zum Standardverfahren sind häufig notwendig. Ein Programm für robotergestützte Koronarchirurgie wurde an unserer Abteilung im April 2001 initiiert. Mit einem schrittweisen Vorgehen konnte im Oktober 2001 die erste TECAB Operation durchgeführt werden.Schlußfolgerungen: Die Lernkurve scheint steil zu verlaufen, eine Implementierung des Programms mit akzeptabler Sicherheit konnte demonstriert werden.
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